Úvod / Sdružení nezávislých kandidátů / Doprava třikrát jinak

Doprava třikrát jinak

Tomáš HofmanKolem dopravní situace v Rožnově se toho namluvilo a napsalo hodně. Téma začalo být velmi živé především po zveřejnění dopravního generelu města, s jehož závěry veřejnost celkem souhlasila. Generel máme již zhruba dva roky (opravdu už tak dlouho, byl každopádně realizován po částech…) a město „se snaží“ doporučení v něm uvedená v praxi provádět. Pochopitelně je to běh na dlouhou trať, neboť například parkování v nejproblematičtějších lokalitách Kulturní – Horská není možné vyřešit mávnutím kouzelného proutku. Nicméně i tak se nelze zbavit dojmu, že právě v tomto případě se na něco čeká. Město (vcelku oprávněně) tvrdí, že na investice takového rozsahu nemá prostředky (připomeňme, že vybudování nejlevnějšího parkovacího místa vyjde na přibližně 150 tisíc korun) a zástupy investorů se na radnici zrovna netvoří. Zdálo by se, že to vlastně ani nikomu příliš nevadí. Jenže například v případě sídliště Láz a ulice Kulturní může jít o život. Zatím se (bohudíky!) nestalo, že by zde hořelo, pokud by k takové situaci došlo, byl by zásah hasičů dost problematický, auta zaparkovaná v rozporu s vyhláškou neumožní průjezd hasícího vozu. Ostatně i autor generelu měl k dispozici historky o tom, jak v Ostravě před hasiči auta odklízeli radlicí. Urychlené řešení parkování v těchto lokalitách tak není jen otázkou dopravní, ale má i bezpečnostní rozměr.

Samotný dopravní generel ale také nepokrývá všechna problematická místa. Například chodníky pro pěší jsou v něm řešeny spíše okrajově. Na zmiňovaném sídlišti Láz totiž máme jednu chodeckou kuriozitu. Na otevřeném prostranství naproti Finančnímu úřadu je síť chodníků navržena tak nešťastně, že část z nich je téměř nevyužitá a zároveň se přes celé prostranství táhne jako jizva vyšlapaný chodník, který již místy připomíná koryto potoka (ve který se za silnějších dešťů mění) a stále se rozšiřuje tím, jak se lidé snaží korytu vyhýbat. I přesto, že v okolí již probíhaly úpravy dětského hřiště spojené s úpravou chodníků, tento problém nikdo neřešil a neřeší. Jak dlouho ještě budou muset obyvatelé ulice Kulturní chodit se zablácenými botami, než se něco změní?

Specifickým problémem v městské dopravě jsou cyklisté. Ve městě se s nimi moc nepočítá a schází městské páteřní cyklotrasy, jejichž neexistence nevadí pouze cyklistům, kteří pak musí jezdit po chodnících a cestách, ale i motoristům. Generel dopravy na to upozorňuje i s návrhy, kudy tyto trasy vést. Řadu nepříjemností mezi chodci, cyklisty a motoristy bychom si přitom mohli odpustit, kdyby existovala síť městských páteřních cyklostezek. Tu si bude potřeba ve městě vydobýt.

Tomáš Hofman